هر-انچه-که-باید-در-مورد-تست-خازن-ها-بدانیم

هر آنچه که باید درمورد تست خازن خارج از مدار و روی مدار بدانیم

طبق تجربه ای که داشتم میتونم به جرات بگم خازن جزو قطعاتی هست که خرابی های خیلی زیادی داشته و بسیاری از ایرادات دستگاه ها با تست خازن و تعویض خازن ها رفع خواهد شد.

البته نکته ای که در رابطه با این موضوع هست اینه که تعداد خازن های استفاده شده بر روی برد ها به حدی زیاد هست که حتی فکر تعویض بدون تست یا اطمینان کامل از خرابی اونها را هم نمیکنیم!

درواقع بخاطر کاربرد وسیع خازن ، در هر بردی از اون استفاده میشه که بر اساس نوع استفاده وظیفه اون مختص همون قسمت از مدار هست که فعلا نمیخواهیم وارد آن شویم ولی در ویدیو هفتم دوره نوابغ الکترونیک مفصل در مورد آن بحث کردیم.

تست خازن ها همانطور که میدانید موضوع مهمی است و البته مهمتر از اون این هست که بتونیم خازن ها را در مدار تست کنیم.

و از انجایی که خودم به شخصه ترجیح میدهم استفاده از لوازم و تستر های متفرقه تا حد امکان به کمترین مقدار ممکن باشند از همین جهت این ویدیو را با مولتی متر تهیه کردم تا بتوانیم با حداقل های یک کارگاه تست های خودمان را انجام دهیم.

نکاتی که در رابطه با تست خازن ها خارج از مدار و بر روی مدار باید بدانیم را کامل توضیح دادیم که امیدوارم مفید واقع شود.

دوستون دارم. یا علی

44 پاسخ
  1. کمال
    کمال می گوید:

    سلام بسیار آموزش خوبی بود و خیلی ممنون اینکه مفصل در مورد تست خازن صحبت کردید . فقط در خصوص اعداد نوشته شده روی مولتی متر برای تست خازن میشه توضیح بدید که سلکتور را روی چه عددی بگذارم که ظرفیت اکثر خازن های کوچک را نمایش بدهد ؟ ممنون

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      دوست من سلام .
      ممنونم از شما . سلکتور را روی تست خازن قرار دهید . تقریبا اکثر مولتی متر ها تستر خازن دارند
      سپاس

      پاسخ
  2. abo.mosavi
    abo.mosavi می گوید:

    من فقط با تست بوق خازن رو تست میکنم اونم داخل مدار، مشکلی پیش میاد اینطور؟

    پاسخ
  3. میلاد
    میلاد می گوید:

    عذر خواهی میکنم متوجهه شدم برای تست خازن باید اونو از مدار خارج کنیم و یا تست بیزر بگیریم
    اما اس ام دی هارو خوب متوجه نشدم باید ظرفیتشونو از دیتا شیت و نقشه بیرون بیاریم بعد؟

    پاسخ
  4. حسین
    حسین می گوید:

    مطلب مفیدی بود
    لطفا تست سایر قطعات از جمله مقاومت، تزانزیستور، آی سی و … بقیه را هم قرار بدید

    پاسخ
  5. محمدوکیلی
    محمدوکیلی می گوید:

    سلام خسته نباشید چگونه میتوانم بطور دقیق رله روی کیت را امتحان کنم لطفاً راهنمایی کنید متشکرم

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      درود
      بصورت دستی فعال کنید و جریان عبور بدید و ولتاژ دو سر کنتاکت ها را اندازه بگیرید نباید بیشتر از 5 ولت افت ولتاژ داشته باشید
      سپاس

      پاسخ
  6. امین سیرغانی
    امین سیرغانی می گوید:

    منم به نوبه خودم برای این آموزش جامعتون واقعا ممنونم، موفق و پیروز باشین

    پاسخ
  7. شهریار
    شهریار می گوید:

    سلام.واقعا خیلی سالاری که بدون هیچ توقعی به یادگیری بقیه کمک میکنی.انشاا… بیشتراستفاده کنیم.دمت گرم

    پاسخ
  8. شاهین
    شاهین می گوید:

    سلام استاد مهربان
    احسنت بر شما بسیار خوب و ارزنده و با اشتیاق و مفید توضیح دادید
    پاینده و پیروز باشید

    پاسخ
  9. شادمهر
    شادمهر می گوید:

    درود
    خازن 474k 250 v رو میخوام تست کنم.مولتی مترم خازن سنج نداره.وقتی از روی برد در میارم و تست میکنم یه بوق در حد نهایتا یک ثانیه و قطع میشه و بعد باید جای پرابها رو برعکس کنی تا دوباره یه صدا بده که در اصل نشانه سالم بودن خازنه.ولی چرا وقتی رو برد لحیم می کنم و پرابها رو روی پین خازن میذارن دیگه صدا نمیده.حتی با جابجایی خازن. برای اطمینان یکبار دبگه هم خازن رو از روی برد در اوردم و تست کردمو بازم صدا داد و دوباره لحیم کردم و تست کردم وقتی اون بوغ یک ثانیه ای رو بازم نداد.چرا؟خازن سالمه؟ تست رله برد یخچال چطوریه؟فقط با صدا اتصال کنتاکتهاش فقط میشه تست کرد؟

    پاسخ
  10. محمد
    محمد می گوید:

    وقتی خازن را تست می کنیم بوق مولتی متر قطع نشه یعنی خازن اتصال کوتاه

    پاسخ
  11. محسن
    محسن می گوید:

    ایا میشه از طریق ولتاژ دادن به خازن تست کرد
    مولتی بنده تست خازن نداره و با بیزر هم خازن باد شده و باد نشده را سالم نشون میده

    پاسخ
  12. حبیب
    حبیب می گوید:

    بسیار ممنون از آموزش شما . هم حرفه ایی و هم به زبان ساده بیان کردید .

    پاسخ
  13. Reza.fh
    Reza.fh می گوید:

    سلام خدمت شما بسیار ممنون و سپاس گذارم بابت مبحث خازنهاخداخیرتون بده با تشکر

    پاسخ
  14. علی
    علی می گوید:

    سلام جناب خسته نباشید … اولا تشکر میکنم بابت این سایت و ویدیو های خوبتون
    بنده یه مشکلی دارم اونم اینه که وقتی پی سی رو روشن میکنم دو ثانیه همه فن ها شروع به گردش میکنه و بعد خاموش میشن و بعد یک ثانیه دوباره همه فن ها روشن و سپس خاموش میشن ، این روند تا زمانی که سویچ پاور رو صفر نکنم ادامه داره و ویندوز هم بالا نمیاد
    اما بعضی وقتا بستگی به شانس داره پی سی بعد چندین بار که پاور رو روشن خاموش میکنم بالا میاد و برای یک الی دو ساعت روشن میمونه و دوباره خاموش میشه و اون روند خاموش روشن شدن ادامه پیدا میکنه
    استاد من از ایونت ویور ویندوز ارور کریتیکال کرنل پاور با کد 41 و بدون فایل دیتیل 0 پیدا کردم و بعد از سرچ فهمیدم که مشکل از پاور هست و در ضمن برق ثابت برد رو از کابل بنفش رو هم چک کردم که 5 ولت ثابت بود به نظرتون مشکل از کدوم خازن ها یا ترانزیستورها یا … قسمت بخش سرد پاور میتونه باشه ؟ ntc رو جدا کنم از پاور و پاور رو اون طوری بزنم به برق و امتحان کنم مشکلی پیش نمیاد؟
    در ضمن پاورم مدل گرین 600 وات هست و این نکته رو هم عرض کنم که وقتی سوکت برق پاور رو وصل میکنم برای سی ثانیه صدای سوت میاد و بعدش قطع میشه و دوتا خازن بزرگ تو قسمت گرم پاور رو هم تست کردم سالم بودن و نشتی نداشتن البته اهم مترم قدیمی هست اما هیوکی ژاپنه…. فن پاورم عالی کار میکنه و دماش بالا نیست و این نکته رو هم الان به ذهنم اومد که بعضی وقتا باتری مادربرد رو برمیدارم پی سی روشن میشه و بعضی وقتا هم نمیشه ….. در کل پاورم قدیمیه مال 10 سال پیشه اما اون موقع بالاترین مدلش بوده
    کدوم خازن ها یا ترانزیستور هارو تعویض کنم مشکل حل میشه؟ خیلی ممنون منتظر جواب هستم :-*

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      درود
      ایرادتون احتمال خیلی زیاد از پاور ولی تا سیستم دیده نشه نمیتونیم قطعی نظر بدیم
      به یک مرکز مجاز برای بررسی عیب مراجه کنید
      سپاس

      پاسخ
  15. یاسین
    یاسین می گوید:

    این کامنتهای سوالی و پاسخ های شما خیلی عالی و مفیده . یک سری تجربیات و راه حل ها هست که به افزایش دانش ما کمک میکنه. کاش یه بخش پرسش و پاسخ تو سایتتون راه اندازی کنید. من به عنوان طراح و برنامه نویس وبسایت و نرم افزارهای تحت وب میتونم درحد توانم کمکتون کنم که این بخش رو راه اندازی کنید.

    پاسخ
  16. محسن
    محسن می گوید:

    سلام دوستان،تنها راه تست دقیق خازن فقط و فقط استفاده از ال سی ار مترو یا خازن سنج هست و این راه‌ها فقط گیجی ودردسر بیشتر ایجاد می‌کنه،با مولتی متر حتی بهترین مارک هم نمیشه تست دقیق وکامل انجام داد،و به شدت گمراه کننده است،وباقی قطعات بی جا دستکاری میشن و وقت و هزینه بیشتری میگیره،هر کاری وسیله مخصوصا خودش میخواد،،در پناه حق

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *