داستان عیب یابی و تعمیر یک لپ تاپ (ایسوس) asus x550cl re2.1

داستان عیب یابی و تعمیر یک لپ تاپ (ایسوس) asus x550cl re2.1

لپ تاپ مدل asus x550cl rev2.1 برای تعمیر ارسال شد که ایراد جالبی داشت . متاسفانه به دلیل فراهم نبودن شرایط نتونستم از روند صفر تا صد عیب یابی و تست ها براتون ویدیو تهیه کنم.

در نتیجه از نحوه ی عیب یابی و تشخیص عیب و قطعات معیوب این دستگاه و ماجرای عیب آن براتون ویدیو گرفتم تا اگر مدل مشابه داشتید بتونید برای عیب یابی ها و تست ها از آن استفاده کنید اما ماجرا از این قرار بود که :

یک مورد لپ تاپ ایسوس مدل x550cl  برای یکی از همکاران خوبمون ارسال شد با این ایراد که بعد از اتصال باتری لپ تاپ خاموش می شود و کیبورد دستگاه هم معیوب .

چیزی از در ظاهر بنظر می آمد ایراد از باتری باشد در نتیجه اقدام به خرید باتری و کیبورد برای لپ تاپ نمودند و بعد از نصب باتری جدید متوجه شدند که ایراد همچنان باقی است !.

اما در خصوص کیبورد تشخیص درستی داشتند و با جایگزینی کیبورد مشکل رفع شده بود و لپ تاپ به درستی کار می کرد ولی همچنان ایرادی که وجود داشت این بود که دستگاه همچنان زمانی که باتری وصل می شد روشن نمی شد !

در نتیجه تصمیم گرفتند تا باتری را مرجوع و لپ تاپ را در همین حالت با کیبورد نو تحویل مشتری دهند .

خلاصه اقدام به بستن دستگاه می کنند و تمام پیچ های ان را می بندند و سپس اقدام به روشن کردن دستگاه میکنند و میبینن که دیگر دستگاه روشن نمی شود . دوباره اقدام به باز کردن لپ تاپ و عیب یابی بر روی برد آن می کنن که متاسفانه مشکل پیدا نشد و در نهایت برای بررسی و عیب یابی برای ما فرستادن.

بعد از باز کردن لپ تاپ چیزی که کاملا مشهود بود محکم نبودن کیبورد و عایق نشدن کیبورد ، در نتیجه اتصال بدنه ی فلزی کیبورد بر روی مادربرد لپ تاپ بوده که باعث اتصالی در برد شده بود که در نتیجه آن پروتکشن مدار تغذیه فعال شده و اجازه روشن شدن به ماربرد داده نمی شد.

چطور اتصالی های روی برد را پیدا کردیم؟

خب با روش تزریق جریان به مادربرد به راحتی اتصالی که در قسمت تغذیه سی پی یو وجود داشت را پیدا کردیم و با تزریق ولتاژ در قسمت +b دیدیم ولتاژ استند بای به درستی ساخته می شود در نتیجه بنظر می آمد مشکل رفع  شده باشه .

ولی مشکل دومی که در این دستگاه داشتیم این بود که همچنان دستگاه روشن نمی شود ( همان ایراد اول یعنی روشن نشدن با باتری با این تفاوت که مشکل حاد تر شده بود ) .

خلاصه با بررسی نقشه و برد ویو متوجه شدیم فرمان ساخته شدن ولتاژ +B توسط ای سی شارژ این لپ تاپ یعنی ای سی bq24725 ارسال می شود .

اما چطور ایراد را دقیقا مشخص کردیم؟

در نتیجه اقدام به تست ای سی به روش انلاین و اعمال ولتاژ و تست سیگنال نمودیم که نهایتا از سلامت ای سی اطمینان حاصل کردیم و متوجه شدیم که ایراد در مسیر فرمان ای سی تا ماسفت های سوئیج ورودی وجود دارد که دلیل عیب معیوب بودن یک مقاوت 4 کیلو سری با گیت ماسفت های سوئیچ تغذیه بود که نهایتا با تعویض آن مشکل مرتفع شد

این هم ویدیو نحوه ی عیب یابی و تعمیر لپ تاپ asus مدل x550cl :

7 پاسخ
  1. سیدمحمدمیرباقری
    سیدمحمدمیرباقری می گوید:

    سلام من یک هارد یک ترا وسترن دیجیتال دام متاسفانه آن را به تلویزیون زدم فرمت کرد در حال فرمت کشیدم فایلهای بسیار مهم در آن بود می شود آ«ها را برگرداند لطفا کمک کنید ویندوز من 7 و 8 10 دارم

    پاسخ
  2. طباطبایی
    طباطبایی می گوید:

    تشکر مهندس جان.عالی بود…بخصوص آخرش که میگید به همین سادگی ایراد رو رفع کردیم 🙂

    پاسخ
  3. کاظم
    کاظم می گوید:

    مهندس خسته نباشید کارتون اشتباه اونجای که اونجای که 19 ولت نبود همون بی پلاس هستش شما باید 4 الی 5 ولت می‌دادید این ولتاژی که می‌دادید زیاد بوده به برد آسیب می‌رسید 5 ولت می‌دادید ای سی مورد نظر داغ میکرد بی لاس 19 ولت توسط اون دو عدد ساخته و به قسمت های مختلف مادربورد ولتاژ مورد نظر نیساز مثلا می‌ره به قسمت گرافیک یک ولت برای چیپ میساز می‌ره قسمت رم بستکی به نوع رم ولتاژهیکپنچ میسازه به‌نظر من شما خیلی کار دشوار کردید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *