کامپیوتر کوانتومی گوگل

گوگل می گوید اثبات کرده کامپیوتر کوانتومی اش ۱۰۰ میلیون بار سریع تر از کامپیوترهای فعلی است!!!

گوگل به تازگی خبر داده که تحقیقاتش در زمینه ی کامپیوترهای کوانتومی با پیشرفت هایی حائز اهمیت همراه شده اند و این شرکت توانسته برخی از مسائل را بسیار سریع تر از آنچه توسط چیپ ها و کامپیوترهای رایج امروزی امکان پذیر است حل نماید.

بد نیست یادآور شویم در رابطه با مبحث مورد اشاره در مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه ی آن به سر می بریم، ولی حتی پیشرفت های اندک کنونی نیز می توانند سبب شوند کامپیوترهایی بسیار سریع تر و قدرتمند تر از گذشته داشته باشیم و البته با سرعت بیشتری به سمت آینده گام برداریم.

رایانه های فعلی داده را در فرم باینری مدیریت می نمایند یعنی در هر لحظه یک بیت در آنها یا نماینگر صفر است و یا بیانگر یک، ولی در کامپیوترهای کوانتومی اوضاع فرق می کند و شما با «کوانتوم بیت ها» یا در اصطلاح رایج تر «کیوبیت ها» سر و کار خواهید داشت که می توانند حاوی هر دو مقدار پیش تر یاد شده یعنی صفر و یک به صورت همزمان باشند.

اگر درک آنچه در بالا آمده برای تان سخت است به زبان فارسی ساده می بایست بگوییم بدین ترتیب یک کامپیوتر قادر می شود محاسبات موازی و همزمان بیشتری را در قیاس با فناوری پردازنده های حال حاضر سرانجام بخشد و به این صورت حل مسائل بسیار پیچیده را با سرعتی بالا امکان پذیر نماید.

گوگل دو سال پیش یک ابر کامپیوتر کوانتومی با نام “D-Wave 2X” را خریداری کرد که البته در مورد عملکرد آن و اینکه می تواند یکی از رویاهای دیرینه بشر را واقعیت بخشد پرسش های بسیاری وجود داشت.

کمپانی ساکن مانتین ویو امروز بخشی از نتایج تحقیقات و آزمایشاتی که روی این کامپیوتر صورت پذیرفته را منتشر ساخته و می گوید در کوشش برای حل مسئله ای که دارای ۱۰۰۰ متغیر باینری بوده سیستم مذکور کاملاً بر کامپیوترهای سنتی غلبه کرده و عملکردی ۱۰۰ میلیون بار سریع تر از یک رایانه امروزی تک هسته ای داشته است.

ناگفته نماند که خلق یک کامپیوتر کوانتومی پیچیدگی های بسیار زیادی دارد و عصر حاضر در حال چیره شدن بر دشواری های اولیه این مبحث است و حالا تحقیقات گوگل پس از مدت ها نشان از پیشرفت هایی دلگرم کننده در زمینه ی مذکور دارند.

از رایانه های مورد بحث می توان در زمینه های گوناگونی همانند مدیریت ترافیک هوایی، شبیه سازی های بسیار گسترده و پیچیده، حل مسائل خاص فیزیک و… استفاده برد و همین کاربردها هستند که سبب شده اند شرکت های متعددی بر روی تحقیق و توسعه آنها سرمایه گذاری هایی کلان صورت دهند و به یقین در طی سال های اینده و دهه های پیش رو اخبار بسیار بیشتر و مهم تری را در مورد شان و تحولاتی که پدید می آورند خواهیم شنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *