مدار تغذیه سی پی یو (مدار PWM)

مدار تغذیه سی پی یو (مدار PWM)

PWM، یا مدولاسیون پهنای پالس، استفاده از یک روش کنترل میزان توان به بار بدون نیاز به دفع هر گونه توان در راه انداز بار(driver) است.

تصور کنید ولتاژ مصرفی یک لامپ ‍۱۰ وات از یک باتری تامین می گردد. در این حالت باتری ۱۰ وات از قدرت را تامین می کند، و لامپ این ۱۰ وات را به نور و گرما تبدیل می‌کند در نتیجه: تلفات توان در هیچ جای دیگر مدار نداریم. اگر ما نور کمتری از لامپ میخواستیم، یعنی آن فقط ۵ وات از توان را جذب کند. یکی از راه حل ها این است که ما یک مقاومت سری با لامپ مذکور قرار دهیم که توانی برابر با 5 وات را تلف کند. در این حالت 5 وات دیگر به لامپ خواهد رسید .خب این راه حل ساده ایست ولی راه حل مناسبی نیست چرا که در این حالت اتلاف توان بسیار زیادی داریم. در این حالت حتی ممکن است مقاومت داغ کند و دوباره اتلاف توان داشته باشبم ولی باتری ما هنوز درحال تولید توان 10 وات است!

راه حل این مشکل تغییر دوره کاری با استفاده از سوئیچ روشن و خاموش سریع لامپ است به طوری که آن را تنها در نیمی از زمان روشن و خاموش می‌کند. آنگاه به طور متوسط توان گرفته شده توسط لامپ هنوز هم تنها ۵ وات است، و توان متوسط تامین شده توسط باتری تنها ۵ وات نیز عرضه می شود. اگر ما می خواستیم ۶ وات توان در لامپ اعمال شود، ما می توانیم سوئیچ را برای زمان بیشتری روشن بگذاریم نسبت به زمانی که خاموش است، آنوقت توان کمی بیشتر به طور متوسط به لامپ تحویل داده خواهد شد. این (on-off switching)روشن-خاموش کردن سوئیچ، PWM نامیده می شود. مقدار توان انتقال یافته به بار متناسب با درصدی از زمان است که بار روشن است.

روش های تولید سیگنال PWM:

سیگنال PWM به روش های مختلفی میتواند تولید شود.در زیر به چند روش از روش های تولید سیگنال PWM خواهیم پرداخت:

1- روش آنالوگ (Analogue method)

2- روش دیجیتال (Digital method)

3- با استفاده از ایسی های گسسته (Discrete IC)

4- یا استفاده از میکروکنترلر ها (Onboard microcontroller)

در اینجا به یکی از روش های تولید سیگنال pwm خواهیم پرداخت.این روش روش انالوگ میباشد که برای درک بهتر مطالب داشتن دید کلی بیان شده است.

1- تولید پالس pwm با استفاده از روش آنالوگ:

به شکل زیر توجه کنید. شکل زیر بلوک دیاگرام یک تولید کننده موج pwm آنالوگ میباشد:

بلوک دیاگرام مولود موج pwm به روش انالوگ

بلوک دیاگرام مولود موج pwm به روش انالوگ

اگر بخواهیم در مورد مقایسه کننده بلوک قبلی مثالی بزنیم میتوان یک اپ امپ را مثال بزنیم:

شکل زیر نشان  چگونگی مقایسه ی موج رمپ با سطح dc  است که در نتیجه یک موج pwm تولید خواهد نمود.شکل موج بالایی که یک خط افقی میباشد همان سطح ولتاژdc  میباشد که مقایسه بر اساس آن صورت میگیرد.و شکل موج پهنتر که به صورت پالس میباشد و پایینتر ازهمه ی موج ها میباشد همان موج تولید شده ی pwm میباشد.

سطح ولتاژ DC میتواند از مقدار مینیمم تا ماکزیمم موج مثلثی تغییر کند که با تغییر ان پهنای پالس PWM نیز تغییر خواهد نمود.

مقایسه کننده

مقایسه کننده

زمانی که ولتاژ موج مثلثی از سطح DC بالاتر رود، خروجی اپ امپ دارای نوسان بالا و اگر ولتاژ موج مثلثی ازسطح DC پایین تر برود، خروجی اپ امپ دارای نواسان پایین خواهد بود.

– شناسایی سیگنال مورد نیاز:

برای اینکه ما سیگنال رادیویی دریافتی را به سیگنال درخواستی PWM تبدیل کنیم ، میبایستی از سروو کمک بگیریم و یا از مداراتی استفاده کنیم که سیگنال دریافتی را دیکد(decode) کند.

خب هدف ما از نوشتن این پست اشنایی شما با مدارتغذیه سی پی یو میباشد که از روش pwm استفاده شده است.این روش از مزایای بسیار زیادی برخوردار میباشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. امیدوارم که تا اینجا مطالب خسته کننده نبوده باشه و ما را تا انتهای این مبحث همراهی کنید 🙂 .

در شکل زیر میتوانید قسمت تغذیه سی پی یو را ملاحضه نمایید:

مدار تغذیه سی پی یو-مدار pwm

مدار تغذیه سی پی یو-مدار pwm

خب شکل بالا رو دیدیم و ملاحضه کردید که مدار تغذیه سی پی یو از قطعات مختلفی از جمله ای سی ها و ماسفت ها و خازن ها و چوک ها و… تشکیل شده است.

آشنایی با قطعات اصلی :

اجزاء اصلی مدار شکل بالا را میتوان به موارد زیر خلاصه نمود :

چوک ( که می تواند از دو جنس ساخته شود ، آهن یا فریت )-معمولا تشخیض انها بسیار اسان است  بدین صورت که شما سیم پیچ را ملاحضه خواهید نمود در مواردی که سیم پیچ قابل رویت نباشد معمولا بر روی آن با حرف “R” مشخص میکنند برای مثال (1R0)

ترانزیستور های ماسفت(ترازیستورهایی که در مدار تنظیم کننده ولتاژ استفاده می شوند ، تحت فناوری خاصی با نام MOSFET (ترانزيستور اثر ميدان )  ساخته می شوند .)

خازن های الکترولیتی ( مادربرد های با کیفیت  از خازن های جامد آلومینیومی  بهره می برند ، که کارآیی و کیفیت مناسب تری دارند )

اجزاء مهم دیگری نیز در این مدار وجود دارد ، مخصوصا مدارهای مجتمع ( IC ) . همواره  شما IC ای پیدا خواهید کرد که PWM controller نامیده می شود و در برخی محصولات و در طرح های برتر IC کوچکی با نام MOSFER Driver ( راه انداز MOSFET – در ادامه مطلب آن را MOSFET Driver نام می بریم )  نیز خواهید یافت.

اجزای مدار pwm

اجزای مدار pwm

قسمت های مختلف مدار تغذیه سی پی یو

قسمت های مختلف مدار تغذیه سی پی یو

اگر بخواهیم نحوه ی عملکرد مدار pwm را به صورت خیلی خلاصه بیان کنیم میتوانیم در چند خط بصورت زیر بیان کنیم:

وقتی شما سی پی یو را در روی اسلت zif قرار میدهید و سوکت atx 12v را وصل میکنید و مادربرد را استارت میکنید در صورت موجود بودن ولتاژ power good  سی پی سیگنالی را به نام vid مستقیما به ای سی کنترلر pwm ارسال میکند.این سیگنال توسط ای سی کنترلر pwm برسی شده بر اساس اطلاعات موجود در بایوس ولتاژی به نام ولتاژ vcor تولید میشود که این ولتاژ هسته های سی پی یو میباشد که در این صورت سی پی یو با موفقیت دیتکت شده و post  شروع به مرحله ی بعدی تست خواهد کرد.

تعداد فاز در مدار pwm :

شاید برای شما این سوال پیش امده باشد که دلیل استفاده از چندین ماسفت و یا چندین چوک و …. چیست؟

توجه کنید در تغذیه هسته های سی پی یو از چندین فاز استفاده میشود که هرچه تعداد این فاز ها بیشتر باشد شما تغذیه بهتری برای سی پی یو خواهید داشت. با توجه به تعداد فاز ها مقدار استفاده از ماسفت ها و چوک ها نیز متغییر خواهد بود.

معمولا در مادربرد ها به ازای هر فاز 1 عدد چوک دیده میشود یعنی اگر مادربردی در قسمت مدار pwm دارای 4 عدد چوک باشد بدین معنیست که این مادربرد از 4فاز برای تغذیه هسته های سی پی یو استفاده میشود . ولی معمولا یکی از فاز ها برای تغذیه حافظه ی سی پی یو مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به ان نیز خواهید پرداخت. در هر فاز به توجه به طراحی مدار معمولا از 2 یا 3 ماسفت استفاده میشود.

هر فاز نیاز به یک درایور یا راه انداز دارد که در مادربرد های پیشرفته از ای سی ها به این منظور استفاده میشود و در مادربرد های معمولی به جای استفاده از ای سی از یک ماسفت دیگر به جای ای سی استفاده میشود.

دلیل استفاده از یک ای سی یا ماسفت درایور این است که کنترلر PWM قادر به تامین جریان مورد نیاز ماسفت ها نیست به همین دلیل نیاز داریم که از یک درایور استفاده کنیم تا این جریان تامین شود.

نمونه ی یک ای سی درایور ماسفت

نمونه ی یک ای سی درایور ماسفت

ماسفت های درایور

ماسفت های درایور

خب سوال بعدی که پیش میاد اینه که چرا باید از چندین فاز استفاده کنیم؟ :O

خب بیاید ببینیم موضوع از چه قراره 😉 در حالتی که مداری با دو فاز داشته باشیم  دو سیگنال PWM آینه یکدیگر خواهند شد. بنابراین در زمانیکه فاز 1 روشن است فاز شماره 2 خاموش خواهد بود و بالعکس. این روال مشخص می کند که هر فاز در 50% زمان به فعالیت می پردازد. در مداری با چهار فاز روال کار بدین شکل است : در ابتدا فاز شماره 1 فعال خواهد شد. سپس فاز 2 و در ادامه فاز شماره 3 و در نهایت فاز شماره 4. در زمان فعالیت هر یک از فاز ها سایر فاز ها خاموش بوده و فعالیتی را انجام نمی دهند. بدین ترتیب هر فاز تنها 25% از واحد زمانی را به فعالیت می پردازد. هر چه تعداد فاز های بکار رفته در مدار تنظیم کننده ولتاژ بیشتر باشد مدت زمانی که هر فاز در وضعیت فعال به سر می برد کاهش خواهد یافت. همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم افزایش تعداد فاز ها در کنار افزایش هزینه مزیت های مناسبی را در بر خواهد داشت که از جمله مهمترین انها می توان به کاهش حرارت ایجاد شده در مدار تنظیم کننده ولتاژ و افزایش طول عمر قطعات بکار رفته در مدار اشاره داشت.

مدار تنظیم کننده ولتاژ چگونه کار می کند:

مدار تنظیم کننده ولتاژ،ولتاژ مورد نیاز خود را ازورودی  atx 12vدریافت میکند و با استفاده از مبدل های dc-dc و روش سوئیچینگ ولتاژ مورد نیاز هسته و حافظه سی پی یو را تامین میکند.

نقطه مرکزی و بعبارتی قلب این پروسه در واقع کنترلر PWM است. این مدار یک سیگنال موج مربعی تولید می کند که هر فاز را راه اندازی خواهد کرد. البته باید توجه داشت که سیکل وظیفه این موج مربعی با توجه به ولتاژ تولید شده توسط مدار تنظیم کننده ولتاژ , متغیر خواهد بود. ( سیکل وظیفه یا Duty Cycle مدت زمانی است که یک موج در وضعیت High قرار گرفته است. برای مثال یک سیگنال با 50% سیکل وظیفه به موجی اطلاق می شود که نیمی از زمان را در وضعیت Low – معمولا مقدار صفر ولت – و نیمی دیگر از زمان را در وضعیت High – در این مبحث 12 ولت – پشت سر خواهد گذاشت. )

میزان ولتاژ خروجی که لازم است توسط مدار تنظیم کننده ولتاژ تولید شود از طریق پایه های VID و توسط پردازنده معین می شود.همان ولتاژی که در بالا از ان یاد کردیم و دیدیم که برای تولید ولتاژ هسته ابتدا این ولتاژ توسط سی پی یو تولید میشود که مقدار دقیق ولتاژ هسته را اعلام میدارد.

در این روش کنترلر PWM دائما خروجی تنظیم کننده ولتاژ را مانیتور می کند. اگر ولتاژ خروجی افزایش یا کاهش داشته باشد آنگاه مدار , آن را تعدیل کرده ( این عمل با تغییر در فرکانس سیگنال PWM صورت می گیرد ) و آن را تصحیح می نماید. عملیات مانیتورینگ توسط یک سنسور جریان انجام خواهد شد. در واقع هرگاه مصرف جریان افزایش یابد خروجی ولتاژ به سمت کاهش میل پیدا می کند و بالعکس .

در شکل زیر شماتیک و بلوک داخلی یک ای سی کنترلر PWM را ملاحضه میکنید:

 

نمونه ی یک ای سی کنترلر pwm

نمونه ی یک ای سی کنترلر pwm

پایه های VID و تعداد فاز هایی که این ای سی میتواند کنترل کند نیز با نام G1,G2,… مشخص شده است.

 

مدار یک فاز از مدار pwm

مدار یک فاز از مدار pwm

در تصویر بالا شکلی از یک فاز مدار تنظیم کننده ولتاژ را ملاحظه کنید. ( اتصال Loopback در این شماتیک دیده نمی شود ) این فاز توسط راه انداز MOSFET مدل NCP5359 راه اندازی می شود. راه انداز MOSFET و سایر ترانزیستور ها توسط ولتاژ 12 ولت فراهم شده توسط ATX 12V و یا EPS 12V تغذیه می شوند. ( محلی از تصویر که عبارات “10 V to 13.2 V” و “4 V to 15 V” نوشته شده است ) در این دیاگرام می توانید 2 ترانزیستور MOSFET , چوک و خازن های بکار رفته را مشاهده کنید. سیگنال Loopback نیز توسط اتصال دو سیم بصورت موازی از چوک به پایه های CS+ و CS- کنترلر PWM ایجاد می شود. پایه PWM نیز به خروجی PWM روی کنترلر PWM متصل می شود. همچنین پایه EN نیز بعنوان فعال کننده مدار عمل خواهد کرد.

نتیجه گیری:

در تغذیه سی پی یو از تکنیک pwm استفاده شده است که در مرکز ان کنترلر pwm قرار دارد که سیگنال vid را از سی پی یودریافت نموده ومتناسب با سیگنال دریافتی ولتاژ هسته و حافظه ی سی پی یو را تامین مینماید.ولتاژی که این مدار تولید میکند میتواند بسته به نوع سی پی یو متفاوت باشد.

در این مدار از ماسفت ها برای تامین ولتاژ مصرفی سی پی یو استفاده میشود که برای اینکه ماسفت ها بتوانند ولتاژ مصرفی سی پی یو را تامین کنند نیاز است تا یک درایور این ماسفت ها را راه اندازی کند.

فهمیدیم که مدار pwm از جندین فاز تشکیل شده است که هرچه تعداد فاز ها بیشتر باشد عمر مادربرد و همچنین در عملکرد مادربرد و تامین ولتاژمصرفی سی پی یو بهتر خواهد بود. که برای تشخیص این فاز ها نیز میتوانیم با شمارش چوک ها به تعداد فاز های یک مادربرد پی ببریم.

امیدوارم که مفید بوده باشه.اگر هم سوالی مشکلی در مورد مطالب گفته شده بود حتما بفرمایید 🙂 خوشحال میشم نظرات خوبتون رو بخونم.

امید موفقیت همه ی شما.

38 پاسخ
  1. hosein
    hosein می گوید:

    سلام
    مطالب مفیدی بود خیلی ممنوونم
    یه سوال:
    ایا کنترل فن سی پی یو بر عهده ای سی pwm است؟؟

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      سلام و درود .کنترل فن در اکثر مادربرد ها بر عهده ی پل جنوبی میباشد که از طریق بایوس کنترل میشود و در مواردی ممکن است از ای سی هایی جدا برای این منظور استفاده شود .
      با توجه به مادربرد باید برسی شود.
      موفق باشید.

      پاسخ
      • ALI
        ALI می گوید:

        با سلام خدمت شما دوست عزیزدر توضیح کار ماسفت ها بایستی خدمت شما عرض کنم که ماسفت 1 وظیفه تولید ولتاژ vcore سی پی یو را دارد که این ولتاژ را توسط اثر میدانی خود را دارد یعنی پس از این که ولتاژ 19.5 ولتی که توسط مدار شارژ تولید شده و به سورس خود می رسد و با اعمال ولتاژ به گیت ماسفت 1 توسط pwm ولتاژ هسته سی پی یو (vcore) ساخته شده و از درین خود عبور میدهد و pwm ولتاژ خروجی از درین ماسفت 1 را چک میکند که دقیقا مطابق ولتاژ هسته ی سی پی یو باشد که ممکن است طبق عوامل مختلف این ولتاژ افزایش پیدا کرده و به سی پی برسد و سی پی یو بسوزد لذا پس از متوجه شدن این خطر و بالا رفتن ولتاژ خروجی از ماسفت اول برای اینکه این ولتاژ به سی پی نرسد و نسوزد گیت ماسفت 2 را که بعد از ماسفت 1 قرار دارد را روشن کرده و ماسفت 2 در حالت اشباع قرار می گیرد و از طرفی چون سورس ماسفت 2 به درین ماسفت 1 متصل است این ولتاژ از طریق ماسفت2 به درین آن که به زمین متصل است این ولتاژ(بالارفته) تخلیه می شودتا به سی پی نرسد.

  2. فريورنيا
    فريورنيا می گوید:

    با سلام وتشكر از توضيحات مفيدتان سوال اينجاست كه وظيفه سلف ودو عدد ماس فت ونحوه عملكرد مدار ايا شكل موجهاي وروديهاي دو فت با هم فازند يا غير همفاز يعني فت بالاي شارژ وفت پاييني جريان برگشتي را در خازن خروجي شارژ ميكند لطفا اگر مقدور است توضيح بفرماييد

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      با سلام ودرود و تشکر بخاطر دقت نظر شما
      متاسفانه بنده از نوع شکل موج های ورودی ماسفت ها و روی خازن ها و سلف ها اطلاعات زیادی ندارم .
      البته این استدلال بنده است و از درست بودن ان اطمینان کافی ندارم.
      اگه منظور شما را درست متوجه شده باشم که وظیفه ی هر یک از قطعات موحود در یک فاز از مدار pwm چیست.
      در کل کار مدار pwm بدینگونه است که یک کنترلر ، یکسری پالس هایی را تولید میکند که نسبت زمان on به off را تایین میکند. در واقع چیزی که ما به ان نیازمندیم تولید پالس است و مابقی تقویت جریان این پالس است. این پالس توسط درایور ماسفت که در مطالب نیز گفته شد تقویت میشود تا بتواند ماسفت های اصلی که ولتاژ خروجی را تایین میکنند راه اندازی کنند.
      خب گیت ماسفت توسط 12 ولت پاور تغذیه میشود و جریان مورد نیاز ما را نیز تامین خواهد کرد. حال وقتی ک درایور ماسفت ها سوئیچ کرده و روشن میشود ولتاژی معیین برای ماسفت های اصلی میفرستد.این ولتاژ و زمان روشن بودن ان میتواند مقدار ولتاژ خروجی ما که در واقع هدف تولید vcore است ، را تولید و به cpu برای راه اندازی ان برساند.
      وجود خازن ها هم میتواند به عنوان صافی باشند تا از ریپل خروجی بکاهند.
      و از ترکیب خازن و سلف ها هم میبایست به عنوان فیلتر هایی معیین و خاص استفاده شده باشد.
      اطلاعات ناچیزی بود که بنده میدانستم.ولی حتما در جستجوی ان خواهم بود و اگر مایل بودید نتیجه را برای شما نیز ارسال خواهم کرد.
      تشکر

      پاسخ
  3. فريورنيا
    فريورنيا می گوید:

    با سلام وتشكر از بذل توجه اتان من براي فهم مدار از خيلي ها پرسيدم ولي هيچ كدام توضيح فني درستي ارايه ندادند شايد فكر ميكنند كه اصلا لازم نيست ولي چون من سالها در كار تعميرات هستم تصور بر اين است اولا ) شكل موج مربعي وارد شده در گيت ها از لحاظ فازي فت با لايي يك پالس مثبت وارد شده جريان از فت با لايي وارد كويل وباعث شارژ مختصر خازن خروجي ميشود حال باقطع جريان جريان معكوسي در كويل القا وبا وارد شدن پالس به گيت فت پاييني اين جريان معكوس باعث شارژ خازن خروجي ميشود البته فركانس اين پالسها حدود ٢٧٠كيلوهرتز ميباشد واز لحاظ فازي گيتها نمي تواند هم فاز باشند چرا كه ولتاژ دوازده ولت زمين ميشود واز فيدبكي منفي كه از خروجي اين مدار به اي سي درايور ميرسد با تغيير مناسب عرض پالسها توسط اي سي درايور ولتاژ خروجي كاملا تثبيت خواهد شد وخوشجال ميشوم اگر چنانچه از منابع خارجي مطلبي يافتيد ما را نيز مطلع كنيد

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      سپاس از شما دوست من
      ببینید خازن و سلف در مدار فقط کار صافی انجام میدهند .صافی هایی که تا بحال دیده ایم اکثر فقط از خازن استفاده شده است ولی چون در اینجا فرکانس کار بالا است (همانطور که فرمودید چیزی حدود 200کیلوهرتز) ، خازن به تنهایی قادر به صاف کردن ولتاژ نخواهد بود به همین خاطر از سلف کمک میگیرند.اگر به شکل تک فاز که در نوشته نیز اشاره شد دقت کنید چوک و خازن در خروجی قرار گرفته اند و وظیفه ی انها به نظر می اید چیزی جز فیلترینگ نیست.
      در مورد نحوه ی تشکیل ولتاژ vcore توسط دو ماسفت درحال جستجو هستم و نتیجه را به شما نیز اطلاع خواهم داد.
      موفق باشید

      پاسخ
  4. میرعبدالله
    میرعبدالله می گوید:

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز و ممنون از بابت مطالب مفید و آموزنده شما.
    ببخشید چگونه می توان تشخیص داد که سیگنال Vid موجود است؟ یعنی طبق گفته های این این مقاله سی پی یو در ابتدا سیگنالی را تحت عنون Vid به آی سی PWM برای تولید Vcore ارسال میکند. طریقه تست اینکه این سیگنال (Vid) موجود است، چیست؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      با سلام و درود خدمت شما دوست من.
      برای تشخیص موجود بودن این سیگنال باید از اسیلوسکوپ کمک بگیرید و یا توسط وات متر مقدار ان را که چیزی حدود 0.9 ولت میباشد اندازه گیری نمایید.
      برای تشخیص نیز باید با توجه به مادربرد و ای سی کنترلر pwm ، اندازه گیری نمایید به این صورت که datasheet ای سی مربوطه دانلود شده و از روی datasheet پایه ی مربوطه را یافته و ولتاژ گیری نمایید.
      ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست . وقتی که vcore دارید پس vid صحیح میباشد ,ولی اگر vcore ندارید باید مسیر vid تست گردد.
      سپاس

      پاسخ
      • میرعبدالله
        میرعبدالله می گوید:

        با تشکر و سپاس از شما. موفق باشید

      • مسعود
        مسعود می گوید:

        با سلام و عرض ادب خدمت دوست عزیز
        من به تازگی برای آموزش دوره های تعمیرات ECU از طرف آموزشگاه دعوت شدم
        خودم برای آموزش تعمیرات لپ تاپ و مادر برد مایل هستم
        جلسه اول مطالبی که شما در مورد مادر برد گذاشته بودید رو خوندم عالی بود
        میخواستم بپرسم ادامه مطالب رو ارائه میکنید ؟
        ممنون از شما
        واقعا سایت خوبی دارید

      • سبحان واحد
        سبحان واحد می گوید:

        با سلام و سپاس فراوان و عرض تبریک ایشالا که موفق باشین دوست من.
        بله جلسات ادامه خواهند داشت .متاسفانه یکم مشغله دارم برای همین سایت یکم دیر اپدیت میشه ولی آموزش قرار میگیره.
        جلسه دوم تعمیر مادربرد هم طی یکی دو روز اینده در سایت قرار خواهد گرفت
        موفق باشید

      • مسعود
        مسعود می گوید:

        با عرض سلام وادب خدمت شما دوست عزیز
        من یک فلش دارم که وقتی به کامپیوتر میزنی از هر 10 بار یک بار میشناسه ، اونم به شرطی که آروم آروم وارد پورتش کنی
        سوکتش رو عوض کردم فرقی نکرد
        ولی به رسیور میزنم هیچ مشکلی نداره ، حتی به DVD میزنم گاهی اوقات نمیشناسه و چراغش روشن نمیشه
        میشه راهنماییم کنید؟

  5. سبحان واحد
    سبحان واحد می گوید:

    سلام.
    دوست مت چرا اینجا سوال مطرح فرمودین در لینک زیر بپرسید
    https://persianrepair.ir/1393/06/09/%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B4/
    با نرم افزار مربوط به فلشتون فرمتش کنین و نتیجه اعلام فرمایید

    پاسخ
  6. 8803044
    8803044 می گوید:

    با سلام. به یک مادربرد برخورد کردم که روشن نمیشد. وقتی جک چهارپین رو درآوردم روشن شد. فهمیدم که از مدار pwm هست. بعد از خارج کردن ترانزیستورهای هر سه فاز مدار مشخص شد که یکی از ترانزیستورهای q1 مدار سوخته بود. ولی باز هم روی متالیزه های ترانزیستورها، روی برد اتصال کوتاه وجود داره (در جای ترانزیستورهای q2). یعنی پایه درین و سورس متالیزه های ترانزیستورهای ض2 روی برد اتصال کوتاه هست. البته خازنها رو در نیاوردم. آیا ایراد میتونه از Icpwm باشه؟؟؟ چطور تستش کنم؟
    با تشکر

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      با سلام و درود خدمت شما و پوزش بخاطر دیر پاسخ دادنم
      دوست من با توجه با اینکه تونستید ترانزیستور معیوب را پیدا کنید دیگر نگران چیزی نباشین چون ایراد را رفع نموده اید !
      اتصالی که در برد ملاحظه میکنید بخاطر وجود سلف میباشد که طبیعی است
      ترانزیستور معیوب را با نمونه سالم تعویض و مادربرد را استارت کنید
      سپاس

      پاسخ
  7. مجتبی
    مجتبی می گوید:

    با سلام و خسته نباشید…یه مادربرد msi هستش مدل h61m-p21 که روشن نمیشه….جک چهار پین رو هم دراوردم بازم روشن نمیشه….در هردو حالت چه با جک چهارپین چه بدون اون با روشن کردن فن و پاور یه نیم دور میچرخن و اتفاقی نمیفته…فکر کنم pwm سالم باشه…پاور و گرافیک و رم و سایر قطعات هم چک کردم سالمن…بنظرتون ایراد از چیه…؟؟؟اگه امکانش هست روش تست ماسفتها و ماسفت درایور رو راهنمایی کنید…باتشکر

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      سلام.
      مادربرد را برای مدت زمان خیلی کم با اتصال کوتاه کردن پین های پاور روشن کنید و برسی کنید ایا قطعه ای داغ میکند یا خیر.
      ایا مدار استندبای شما سالم هست؟سی پی یو رم سالم هستند؟بایوس پروگرام کردید؟
      برای تست ماسفت های سوییچ اگر توسط با مولتی متر گیت ماسفت را تحریک کنید مسیر درین و سورس اتصال کوتاه خواهد شد و اگر بار دوم در جهت معکوش گیت را تحریک کنید مسیر درین و سورس قطع خواهد شد.
      ماسفت درایور ها بهترین روش تست انها استفاده از اسیلوسکوپ و مشاهده شکل موج بر روی اسکوپ هست و روش های تجربی ولتاژ گیری از پین های ان طبق نقشه یا دیتاشیت و کار نکردن فا مربوطه در صورت سالم بودن تمام قطعات ان فاز و ….

      پاسخ
  8. milad
    milad می گوید:

    با سلام ، خدا خیرتون بده بابت مطالبی که گذاشتید
    خیلی خیلی ممنونم از همه دوستان که در نشر علم فعالیت میکنند و زکات علم خود را میدند.

    زکات علم نشر آن است از مولا علی (ع)

    پاسخ
  9. op990i
    op990i می گوید:

    سلام و خسته نباشید من یک مادربرد ایسوس مدل  p5s-mx se دارم که بعد از اتصال یک پاور که خراب بود و سیم بنفش ان به جای 5 ولت 8.5 ولت خروجی داشت دیگه روشن نشد و وقتی استارت میشه سریع پیغام جریان کشی usb رو میده و بعد از 15 ثانیه خواموش میشه و نمیزاره حتی وارد تنظیمات بایوس بشم کارهای انجام شده ام این که 1-بایوس چک شده و سالمه 2-ولتاژ روی تمام usb ها وصله و 5 ولته 3-با پاور دیگه هم چک کردم 4-جمپر ها رو هم روی تمام حالت ها چک کردم 5-تمام usb های پشت سالمه و شارتی نداره و جولویی ها رو هم جدا کردم ولی مشکل حل نشد 6- ای سی کارت شبکه رو جدا کردن خطا رو میده مینویسه 15 ثانیه دیگه خاموش میشه ولی روشن میمونه 7- در محیط داس اولیه تمام usb ها میتونن یه فلش رو بوت کنن و اسمش رو هم میارن یه چیز دیگه یه ماسفت هست بالای چیپ جنوبی یکم زیادی داغ میکنه البته روی مسیر 3.3 ولت قرار داره استاد به نظر شما میتونه از ای سی io باشه. لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید چکار میشه کرد سپاس فراوان و تشکر بابت مطلب مفید و کامل تون.

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      سلام.
      مادربرد را خارج و فقط با رم و سی پی یو و گرافیک بوت کنید . ولتاژ یو اس بی ها را برسی نمایید؟
      ولتاژ 5 و 3.3 ای او برسی شود.
      رگولاتور های مسیر تغذیه یو اس بی و مبدل 232 نیز برسی و در صورت امکان بدون تست تعویض شود
      فتی که فرمودین را تعویض نمایید.
      بایوس پروگرام شود.
      نتیجه اعلام نمایید

      پاسخ
  10. sajad
    sajad می گوید:

    سلام ..خسته نباشید …یه نتیجه گیری واسه مقاله ام خواستم نمیدونم چی بنویسم..خواستم شما کمکم کنید

    موضوع مقاله ام در مورد ..بررسی تکنولوژی بکارگرفته شده pwm در دیمینگ لامپ های روشنایی

    پاسخ
  11. رضا شیرزاد
    رضا شیرزاد می گوید:

    با سلام .در مادربورد لپ تاپ یک ماسفت درایور بشماره g546b2 بدلیل اتصال کوتاه شدن یو اس بی سوخته.الان هیچ کجا از این ماسفت درایور موجود نمیباشد.لطفا اگه مشابه یا راه حلی داره لطف کنید بگید.با تشکر

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      درود
      مدل دقیق ماسفت را بفرمایید متاسفانه اطلاعاتی از پارت نامبر مذکور پیدا نکردم
      اگر ولتاژ ورودی و خروجی این ماسفت باهم برابر میتوانید درین و سروس را اتصال کوتاه کنید (مطمئا شوید که ماسفت باشد)
      سپاس

      پاسخ
  12. Reza
    Reza می گوید:

    سلام و عرض خسته نباشید. من یک مادربرد گیگابایت دارم که جریان یا ولتاژ usb های پشت آن کم هست و هارد اکسترنال رو راه اندازی نمیکنه و گوشی رو هم شارژ نمیکنه و usb پشت پایینی نوسان ‌و قطع و وصل جریان داره .و وقتی قطعات روی مادر برد رو بررسی کردم دیدم یک قطعه ریز که نمی‌دونم ای سی هست یا خازن سوخته و ترکیده کنار سوکت برق پاور هستش و احتمالا آی سیanti surge باشه . اگه اشکال از اون هستش لطفاً راهنمایی کنید چطوری تهیه اش کنم و تعویضش کنم عکسش رو هم دارم اگه لازمه میفرستم

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      درود
      ای سی ها را باید از برد های اوراقی تهیه کنید (با خارج کردن انها هم مدار کار میکنه ولی حفاظت ندارید)
      احتمالا قطعه سوخته فیوز باشه اگر بصورت سری تو مسیر قرار گرفته
      سپاس

      پاسخ
  13. پوریا
    پوریا می گوید:

    خیلی خیلی عالی و کاربردی وبسیار کامل جناب مهندس واقعا خسته نباشید

    پاسخ
  14. متین
    متین می گوید:

    سلام مهندس.ممنون از توضیحات.سوالم اینه که آیا خرابی چوک میتونه باعث داغ شدن سی‌پی‌یو بشه؟ و اینکه برای خرید و تعویض چوک آیا همون نوشته روی چوک ( مثل R68) کافیه؟؟
    سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *