از یک رم استفاده کنیم و یا از دو رم؟

از یک رم استفاده کنیم و یا از دو رمی که مجموع آنها برابر با یک رم میشود استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید. مثلا فرض کنید رم کامپیوتر شما 2 گیگ است و شما میخواهید آنرا به 4 گیگ ارتقا دهید .

سوالی که شاید برای شما هم پیش اومده باشه اینه که که از دوتا رم 2 گیگ استفاده کنیم و یا از یک رم 4 گیگ؟؟

برای جواب این سوال باید کمی در مورد ادرس دهی و پهنای باند صحبت کنیم تا کاملا اهمیت این موضوع و اینکه اگر روش درست را انتخاب کنیم سرعت کامپیوتر ما واقعا دو برابر خواهد شد.

اگر پست قبلی(تکنولوژی dual channel ) را مطالعه کرده باشید به نحوه ی ادرس دهی و اینکه برای هر رم چند بیت پهنای باند اختصاص داده میشود اشنا شده اید و دیدیم که برای هر رم در مادربرد 64 بیت پهنای باند اختصاص داده میشود. و اگر ما بتوانیم از دو رم که با یکدیگر مچ باشند استفاده کنیم میتوانیم این تکنولوژی را فعال کنیم.

خب درمورد بحث اینکه از یک رم استفاده کنیم و یا دوتا رم مشابه باید بگم که اگر از دو رم با ظرفیت و مشخصات مشابه استفاده کنیم میتوانیم سرعت کامپیوتر خود را دوبرابر کنیم.

به مثال زیر توجه کنید تا مسئله کاملا روشن بشه:)

فرض کنید شما یک رم 4 گیگ دارید با سرعت کلاک 1333 مگا هرتز . خب این رم 4 گیگه می تونه فقط 64 بیت اطلاعات رو در یک کلاک منتقل کنه . اگر بخوایم بدونیم این رم 4 گیگ در هر ثانیه چند تا بیت رو می تونه انتقال بده باید پهنای باند این رم رو حساب کنیم . پهنای باند رم های DDR به طور خلاصه شده به این شکل هست ( از سمت راست بخونید 🙂 )

پهنای باند رم DDR = سرعت کلاک رم DDR  * ( ضربدر ) 8 .

یعنی عدد  1333 رو باید با 8 ضرب کنیم . میشه 10664 مگابایت در ثانیه یا به عبارت دیگه 10 گیگابایت در ثانیه . این پهنای باند واسه زمانیه که شما فقط از یک رم 4 گیگ با سرعت 1333 استفاده کردید . اما اگه 2 عدد رم 2 گیگ با سرعت 1333 و به صورت dual channel بسته شن ، شما 128 بیت داده رو می تونید منتقل کنید و این یعنی دو برابر شدن پهنای باند . در این حالت پهنای باند شما از 10 گیگابایت در ثانیه به 20 گیگابایت در ثانیه افزایش پیدا می کنه .یعنی سرعت دو برابر سرعت قبلی 🙂

این موضوع زمانی عملی هست که مادربرد شما از تکنولوژی dual channel پشتیبانی کنه در غیر این صورت مبحث بالا برای مادربرد شما صدق نخواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید…

امیدوارم مفید بوده باشه.

2 پاسخ
  1. احمد
    احمد می گوید:

    سلام
    متشکرم بخاطر مقاله خوبتان.ولی بفرمایید اگر مادربردی از تکنولوژی دوال چنل پشتیبانی نکند ،انگاه چه بکنیم تا سرعت و پرفورمنس بهتری داشته باشیم؟آیا 2 عدد رم 2گیگا بایتی استفاده کنیم یا یک رم 4 گیگابایتی؟چون این سئوال از سالها پیش در ذهنم بوده است تا حالا.یکبار دیگر بخاطر مقالات از شما تشکر میکنم

    پاسخ
    • سبحان واحد
      سبحان واحد می گوید:

      درود و سپاس فراوان اقا احمد عزیز از از ابراز لطف شما بینهایت سپاس گذارم
      اکثر مادربرد ها از این تکنولوژی پشتیبانی میکنند و تعداد محدودی از مدل های قدیمی از این تکنولوژی پشتیبانی نمیکردند.
      در صورتی که مادربردی از تکنولوژی dual channel پشتیبانی نکند بهترین کار این است که فرکانس کار رم هرچه بیشتر باشد یعنی باس رم بشتر باشد.
      حال مقدار حافظه ی رم میتواند بسته به نیاز متفاوت باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *