معرفی کامپیوتر کوچک ECS LIVA Z: راه حل کوچک و ارزان

Mini PC ها یا همان کامپیوترهای کوچک، سهم قابل توجهی از کامپیوترهای دنیای امروز را تشکیل می دهند و برای انواع کاربردهای خانگی، اداری و حرفه ای طراحی و ساخته می شوند. برند ECS با عنوان LIVA در زمینه تولید انواع Mini PC های خانگی و اداری فعالیت دارد و تاکنون نیز مدلهای مختلفی از آن را تولید کرده است. اکنون قصد داریم مدل جدید LIVA Z را که مجهز به چیپ ست های جدید Intel Apollo Lake است را مورد بررسی قرار دهیم، با Persian repair همراه باشید.

آخرین محصول ECS در شاخه Mini PC ها محصول LIVA Z است، مهمترین خصوصیت این کامپیوتر کوچک تجهیز شدن به آخرین چیپ ست های موبایل اینتل موسوم به Apollo Lake می باشد. چیپ ست های Apollo Lake مبتنی بر معماری Goldmont و فناوری ساخت 14 نانومتری توسعه یافته اند و هدف اصلی استفاده آنها در لپ تاپ های پایین رده و نت بوک هاست. با اینحال گزینه ی بسیار مقرون به صرفه و کم مصرفی برای Mini PC ها به شمار می آیند و سازندگان به مرور آنها را جایگزین نسل قبلی Braswell خواهند کرد.

مینی پی سی ها امروزه به شاخه جدیدی از کامپیوترهای رومیزی تبدیل شده اند، کامپیوترهایی که برخلاف Desktop ها نه تنها جثه بزرگی ندارند بلکه از لحاظ بهینگی انرژی در وضعیت بسیار بهتری به سر می برند. این کامپیوترهای کوچک در انواع مدلها و کانفیگ های سخت افزاری موجود هستند و برای هر نوع هدفی اعم از کار اداری، مالتی مدیا و یا حتی بازی به کار می روند.

امروزه کاربردها و مقاصد استفاده از کامپیوترها آنقدر گسترده شده که باعث می شود سازندگان به فکر ساخت هرگونه کامپیوتری برای پاسخ به نیازهای کاربران باشند. Mini PC ها مدت زیادی نیست که سر از بازارهای فروش درآورده اند و سعی در جای کردن خود دارند اما در همین مدت کم هم توانسته اند رقابت خوبی را با یکدیگر بر سر کسب سهم بیشتر از بازار ایجاد کنند و همچنین زنگ خطری برای کامپیوترهای رومیزی و یا حتی لپ تاپ ها باشند.

همانطور که قبلاً هم گفتیم مزیت اصلی Mini PC ها در سادگی، کم مصرف بودن، کم حجم و کوچک و همچنین کم سر و صدا بودن و پایین بودن نرخ خرابی آنها نسبه به کامپیوترهای دسکتاپ که توسط کاربرها اسمبل می شوند است. انتخاب Mini PC ها به دلایل فوق برای محیط های اداری فوق العاده است و به صرفه ترین خرید برای کارهای سبک و روزانه به شمار می رود. در ادامه درباره LIVA Z بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مقدمه

سری محصولات Mini PC برند LIVA اکثراً دستگاه هایی ارزان قیمت و پایین رده هستند، مدلهایی که در شهرسخت‌افزار تاکنون بررسی شده اند شاملLIVA ، LIVA X، LIVA X2 و LIVA One هستند. سری LIVA Z که به تازگی وارد بازار شده است دارای 3 مدل زیرشاخه LIVA Z، LIVA Z Plus و LIVA ZE است. قویترین مدل این سری LIVA Z Plus با پردازنده های سری Kaby Lake بوده و ضعیفترین آنها هم مدل LIVA Z با پردازنده های سری Apollo Lake است.

ابتدا نگاهی به محتویات درون جعبه LIVA Z خواهیم انداخت:

– کامپیوتر LIVA Z

– کابل برق

– آداپتور 19 ولت

– پایه اتصال VESA

– پیچ های لازم

ECS در این سری از قراردادن کابل HDMI و یا MiniDP خودداری کرده است، حتی درایورهای محصول در درون جعبه قرار ندارند و قبل از نصب ویندوز لازم است خود کاربر آنها را از سایت سازنده دانلود کند. شاید دلیل این کار کاهش قیمت محصول تمام شده باشد.

 

مشخصات کلی ECS LIVA Z بدین شرح است:

سیستم عامل: ندارد / Windows 10 توصیه شده

چیپست: INTEL Apollo Lake

پردازنده: Celeron N3350

گرافیک: INTEL HD Graphics 500

حافظه رم: 4GB DDR3 1600MHz

فضای ذخیره سازی: 32GB eMMC + M.2 SSD

شبکه کابلی: Dual Gigabit LAN

شبکه بی سیم: 802.11ac + Bluetooth v4.1

صدا: 3.5mm Combo

تصویر: HDMI + MiniDP

اتصالات: 3xUSB3.1 + USB Type C

طراحی و ساخت

LIVA Z یک دستگاه بسیار کوچک و جمع و جور است و با ابعاد 117*128*51 میلیمتری بر روی هر میزکار و سطحی می تواند قرار بگیرد. فرم کلی محصول به شکل یک مکعب مستطیل است و هیچ زائده و حاشیه اضافه ای در اطرافش ندارد.

LIVA Z شباهت زیادی به محصولاتی نظیر اپل تی وی و یا حتی دستگاه هایی سطح پایین تر همچون مینیکس دارد. رنگ کلی دستگاه مشکی است و تنها بر روی سطح رویی آن از یک لوگوی زرد رنگ با دایره هایی گسترش یافته تا لبه ی بدنه استفاده شده است.

  
  

 

بطور کلی LIVA Z کیفیت ساخت قابل قبولی دارد، هرچند دوایر قرار گرفته بر روی سطح رویی آن چندان جذاب نیستند و به سادگی نیز دچار خط و خش می شوند. اما نمای کلی اطراف محصول و فرم قالب گیری بدنه پلاستیکی مناسب است. یکی از مواردی که ECS آن را در طراحی دستگاه هایش رد می کند، توزیع مناسب پورت ها بر روی بدنه است.

LIVA Z از مشکل قرار دادن تمامی پورت های USB بر روی نمای جلویی دستگاه رنج می برد. اگر بخواهید تنها یک ماوس و کیبورد به همراه کابل اتصال به نمایشگر را به دستگاه متصل کنید، باعث شلوغی هر دو طرف دستگاه خواهید شد. در صورتی که سازنده می توانست حداقل یک یا دو پورت از 4 پورت موجود را در فضای پشتی قرار دهد. همچنین این کار می توانست از فاصله کم پورت های USB در جلو بکاهد، با فاصله کم کنونی اتصال فلش دیسک های بزرگ و دیگر ابزارهای مبتنی بر این پورت که دارای ابعاد بزرگی هستند مشکل خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *