دقیق‌ترین ساعت هوشمند در اندازه‌گیری علائم حیاتی کدام است؟ مقاله‌ای تحلیلی از محققان دانشگاه استنفورد

در سال‌های اخیر دستگاه‌های پوشیدنی رشد قابل توجهی کرده‌اند و تولیدکنندگان توانسته‌اند با ترکیب ابزارهای پایش سلامتی و همچنین ساعت‌های هوشمند تعداد بیشتری از کاربران را به سمت خرید و استفاده از این محصولات سوق دهند. اما آیا سنسورهای موجود در این ساعت‌ها که سبب می‌شود علائمی نظیر

میزان ضربان قلب، میزان کالری مصرف شده و تعداد گام‌های طی شده اندازه‌گیری شوند در همه محصولات محبوب و پرفروش بازار عملکرد یکسانی دارند؟

به تازگی محققان دانشگاه استنفورد مطالعاتی را بر روی هفت مورد از محبوب‌ترین و پر فروش ترین ساعت‌های هوشمند و ابزارهای سلامتی موجود در بازار صورت داده‌اند تا از میزان دقت و قدرت آن‌ها در اندازه‌گیری علائم سلامتی کاربران آگاهی پیدا کنند. این تحقیقات نتایج جالب و قابل توجهی را در پی داشته است که در ادامه به بررسی‌ آن‌ها می‌پردازیم.

براساس اطلاعات منتشر شده، این تحقیق بر روی محصولاتی نظیر Apple Watch، Samsung Gear S2، Microsoft Band، Basis Peak، Fitbit Surge، Mio Alpha 2 و PulseOn صورت گرفته و به منظور دست‌یابی به بهترین نتایج، این تحقیقات بر روی 60 نفر از داوطلبان زن و مرد که در محدوده سنی 27 تا 49 سال قرار دارند انجام شده است. علاوه بر این به منظور آگاهی از میزان دقیق علائم مختلف، در این آزمایشات از دستگاه‌های دقیق کالری متر و فاصله سنج بهره گرفته شده است. محققان همچنین تلاش کرده‌اند عملکرد این محصولات را در شرایط ورزشی مختلف از جمله نشستن، قدم زدن، دویدن و دوچرخه سواری مورد مطالعه قرار دهند.

براساس نتایج بدست آمده تمامی این دستگاه‌ها در هنگام دوچرخه سواری بهترین اندازه‌گیری‌ها را صورت داده‌اند اما بدترین نتایج نیز در هنگام قدم زدن حاصل شده است. براساس این تحقیق ساعت هوشمند Basis Peak در هنگام قدم زدن بدترین نتایج را گزارش کرده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که گزارش علائم حیاتی در مردهایی که وزن بالایی دارند یا پوست آن‌ها تیره است با بالاترین خطا همراه است.

اما در جالب‌ترین بخش از این نتایج، می‌توان به خطاهای اندازه‌گیری در مورد دو پارامتر میزان ضربان قلب و میزان کالری مصرف شده اشاره کرد. در هنگام اندازه‌گیری میزان ضربان قلب، مشخص شده است که ساعت هوشمند Apple Watch دارای کمترین میزان خطا (به طور متوسط 2 درصد) و ساعت هوشمند Samsung Gear S2 دارای بالاترین میزان خطا (به طور متوسط 6.8 درصد) است. در هنگام اندازه‌گیری میزان کالری مصرف شده نیز مشخص شد که تمامی دستگاه‌ها دارای عملکرد ضعیفی هستند و هیچکدام از آن‌ها قادر نیستند با خطایی کمتر از 20 درصد میزان کالری سوزانده شده توسط کاربران در هنگام ورزش را ردیابی کنند. این اندازه‌گیری حتی در گاهی از اوقات در هنگام استفاده از ساعت هوشمند PulseOn به میزان 92.6 درصد رسیده است! بهترین نتایج در این بخش مربوط به ساعت هوشمند Fitbit Surge است که دارای خطای اندازه‌گیری 27 درصدی است. خطای اندازه‌گیری مربوط به ساعت هوشمند اپل واچ نیز در این آزمایش در حدود 40 درصد گزارش شده است.

در بخش نتیجه‌گیری این گزارش آمده است که با بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف، مقدار خطای اندازه‌گیری در هنگام ردیابی میزان ضربان قلب و همچنین میزان کالری مصرف شده برای ساعت هوشمند Apple Watch کمترین میزان خود را داشته است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که محصول تولید شده توسط اپل در حال حاضر بهترین عملکرد را در میان رقبای خود دارد. این گزارش همچنین به کاربران توصیه کرده است که به نتایج اعلام شده توسط ساعت‌های هوشمند خود در مورد میزان کالری مصرف شده اعتماد نداشته باشند.

اگرچه نتایج بدست آمده از این گزارش بسیار جالب و کاربردی به نظر می‌رسد و می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در هنگام خرید یک ساعت هوشمند یا یک دستگاه‌ اندازه‌گیری علائم حیاتی باشد اما باید توجه داشت که دستگاه‌های استفاده شده در این تحقیق عموماً قدیمی محسوب می‌شوند. چرا که در حال حاضر Gear S3 جدیدترین محصول سامسونگ در این رده است و مایکروسافت هم اکنون در حال عرضه نسل دوم از ساعت‌های هوشمند خود است. علاوه بر این در حالی که اپل چندی پیش دومین نسخه از ساعت‌های هوشمند و گران قیمت خود را روانه بازار کرد در این تحقیقات از اولین نسخه از ساعت‌های اپل واچ استفاده شده است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *