قلع مردگی در چیپ یعنی چه ؟

اگر در کار تعمیرات سخت افزار باشید حتماً زیاد شنیدید در مورد ایراد قلع مردگی چیپست

حالا میخواهیم بدانیم قلع مردگی یعنی چه ؟

در زیر چیپ های مادربرد به ازای هر پایه آن یک توپ قلع وجود دارد . این توپ قلع ها در واقع اتصال بین چیپست و مادربرد رو برقرار میکنند .

 

chip

معمولاً پس از چند سال کارکرد مادربرد این توپ قلع ها خاصیت رسانایی خودشان را از دست میدهند یا به حالتی تبدیل میشوند که قادر به برقرار کردن ارتباط چیپست با برد نیستند . وقتی این مشکل به وجود می آید به آن قلع مردگی چیپست می گویند . یکی از متداول ترین      راه هایی که میتوان این مساله را در یک مادربرد خراب تشخیص داد این است که وقتی روی چیپست را با انگشت محکم فشار میدهیم ایراد مادربرد برطرف می شود . مثلاً مادربردی که وقتی سوئیچ می شود تصویر نمی دهد . ولی وقتی روی چیپ SB فشار وارد میکنیم و مادربرد را Restart می کنیم مادربرد بوق تست زده و تصویر آن نمایش داده می شود .

قلع مردگی چیپست فقط منحصر به مادربرد نیست . یکی از بیشترین ایراداتی که برای کارت گرافیک ها به وجود می آید همین قلع مردگی در چیپست GPU که وظیفه کنترل و پردازش دیتا برای پخش تصویر را دارا می باشد .

راه برطرف کردن این ایراد چیست ؟

موقعی که این ایراد به وجود می آید بهترین و اصولی ترین راه برای رفع ایراد استفاده از دستگاه BGA ماشین هست .

kid-r750

     نمونه ای از دستگاه BGA ماشین

یکی از کارایی های این دستگاه برطرف کردن اینجور ایرادات است . اما قیمت این دستگاه بسیار بالا هست و معمولاً خرید آن برای بسیاری از تعمیرکاران به صرفه نیست . به همین دلیل در مواقعی که این ایرادات به وجود می آید باید قطعه مورد نظر (مادربرد PC – مادربرد لپ تاپ – کارت گرافیک و …) را که این ایراد در آن به وجود آمده نزد تعمیرکاری که این دستگاه را دارد برده و از او بخواهیم تا این ایراد را برطرف کند .

اما در بعضی مواقع که این ایراد در کارت گرافیک به وجود می آید می شود از طریق هیت دادن به چیپ مشکل را برطرف کرد . به این طریق که : ابتدا هیتر را در دمای بین 350 تا 450 درجه (بستگی به نوع چیپست ، اندازه آن ، کیفیت برد دارد) تنظیم کرده و به مدت حدود 10 ثانیه به چیپ بصورت چرخشی حرارت میدهیم .(نباید حرارت را یک جا متمرکز کنیم ) بعد پشت چیپ را از زیر برد کارت گرافیک به همین صورت حرارت میدهیم تا برد گرم شود . بعد کلاهک سر هیتر را خارج کرده و از این قسمت به بعد بدون آن هیتر کاری را انجام دهید تا حداکثر گرما به صورت یکنواخت روی چیپست پخش شود .

2222215521

سپس مقداری مایع فلکسی مرغوب را به وسیله سرنگ زیر چیپست تزریق کنید طوری که کاملاٌ زیر چیپست پخش شود . در این مرحله دوباره روی چیپ را به مدت حدود 1 دقیقه به صورت چرخشی هیت میدهیم (تقریباً از فاصله نزدیک) حال توپ قلع های زیر چیپ ذوب شده اند . با نوک پنس به یکی از گوشه های چیپ ضربه زده طوری که چیپ یک تکان کوچک بخورد جا به جا شده و دوباره سر جایش برگردد . در این حالت توپ قلع های مرده دوباره با گرما احیا می شوند و معمولاً در اکثر مواقع مشکل برطرف میگردد.بعد از سرد شدن کامل چیپ با تینر 10000 زیر و اطراف چیپ را تمیز میکنیم طوری که اثری از مایع فلکسی استفاده شده در برد باقی نماند .

فقط در حین انجام هیتر کاری باید مواظب قطعات ریز SMD که روی چیپ و اطراف آن قرار دارند باشیم تا با حرارت و فشار باد هیتر جا به جا نشوند . سعی کنید از چسب نسوز مخصوص این کار که در فروشگاه های لوازم و تجهیزات تعمیرات الکترونیکی موجود هستند استفاده کنید تا این قطعات آسیب نبینند یا جا به جا نشوند .

 

001

 

 

 

 

 

 

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *