15 زبان برنامه‌ نویسی که باید یاد گرفت

15 زبان برنامه‌ نویسی که باید یاد گرفت

در صورتی که برنامه‌نویسی می‌کنید یا دوست دارید تا فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید، در ادامه به معرفی ۱۵ زبان برنامه‌نویسی خواهیم پرداخت.

استفاده از کامپیوتر و سیستم‌های نرم‌افزاری در انواع کسب و کارها امری اجتناب‌ناپذیر است و همین موضوع باعث شده تا مهندسین نرم‌افزار و برنامه‌نویسانی که چیزی در چنته دارند، حتی در کشورمان که تا حدودی با بحران بیکاری دست به گریبان است، از بازار کار مناسبی برخوردار باشند. در صورتی که دوست دارید تا توانایی‌های خود را در سال جاری تقویت کنید یا قصد دارید تا شغل برنامه‌نویسی را برای خود انتخاب کنید، پس بهتر است نگاهی به لیست ۱۵ زبان برنامه‌نویسی داشته باشید که می‌تواند به موفقیت شما در دنیای برنامه‌نویسی کمک شایانی کند.

لیست ۱۵ تایی زبان‌های برنامه‌نویسی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، برگرفته از لیست ۱۵ زبان برنامه‌نویسی است که در کشور آمریکا درآمد بالایی را نصیب مهندسین کرده است. با توجه به اینکه دنیای نرم‌افزار و در کل دنیای کامپیوتر ماهیت بسیار پویایی دارد و انتقال فناوری نیازمند بستر خاصی جز بهره‌گیری از رایانه و خط پر سرعت اینترنت نیست، از این‌رو زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نظر را می‌توان به‌عنوان زبان‌های پرکاربرد در داخل کشورمان نیز به حساب آورد.

 جاوا (Java)

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه‌ی سمت سرور وب ‌سایت‌های پویا و اپلیکیشن‌های تحت وب است. با توجه به قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا و فریم‌ورک‌های توسعه یافته برای این زبان، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تحت وب می‌توانند سناریو‌های متنوعی را پیاده‌سازی کنند. از طرف دیگر، زبان برنامه‌نویسی جاوا، زبان اصلی برنامه‌نویسی برای اندروید است که این روز‌ها با در اختیار داشتن آمار یک میلیاردی خود، پراستفاده‌ترین پلتفرم برای گجت‌های موبایل به شمار می‌رود. اگر جاوا یاد بگیرید می‌توانید درآمد بسیار خوبی را تجربه کنید .

 جاوا اسکریپت (JavaScript)

اغلب وب‌سایت‌های مدرن امروزی از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت همانطور که از نام آن پیدا است، یک زبان اسکریپت نویسی است و با استفاده از آن می‌توان رنگ و بوی پویاتری را به وب ‌سایت داد. برای استفاده‌‌ی بهینه ‌تر از جاوا اسکریپت، فریم‌ورک‌هایی نیز برای این زبان توسعه یافته است که استفاده از آن را تسهیل کرده و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پس از یادگیری جاوااسکرپیت می‌توانید از بر روی فریم‌ورک‌هایی همچون jQuery کار کنید.

سی شارپ (#C)

سی شارپ را باید زبان اصلی مورد استفاده برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های تحت پلتفرم مایکروسافت خواند. در صورتی که به دنبال توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب با استفاده از Azur یا دات‌نت باشید یا بخواهید برای گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی و نرم‌‌افزار‌های تحت دسکتاپ برنامه‌نویسی کنید، بهترین راه ممکن استفاده زبان سی‌شارپ است. در صورتی که دوست دارید تا در حوزه‌ی بازی برنامه‌نویسی کنید، بهتر است بدانید که موتور بازی Unity با استفاده از زبان سی شارپ توسعه داده شده است.

پی اچ پی (PHP)

توسعه‌ی وب سایت‌هایی که یکی از اهدف توسعه‌ی آن‌ها دریافت و ثبت اطلاعات و نمایش اطلاعات است، نیازمند زبان‌های برنامه‌نویسی است که بتوان از طریق آن با پایگاه داده ارتباط برقرار کرد. یکی از بهترین گزینه‌ها که می‌توان با استفاده از آن با پایگاه داده‌ی MySQL ارتباط برقرار کرده و نقل و انتقال داده را مدیریت کرد، زبان PHP‌ است که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. برای این زبان برنامه‌نویسی نیز فریم‌ورک‌های متعددی توسعه داده شده است. همچنین باید به سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس نیز اشاره کرد که با استفاده از زبان PHP توسعه یافته است.

 سی پلاس پلاس (++C)

در صورتی که دوست دارید تا در لایه‌های پایین برنامه‌نویسی کنید یا به ایجاب پروژه با ماژول‌های سخت‌افزاری متعددی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است به سراغ ++ C بروید. از ++ C می‌توان برای توسعه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های تحت دسکتاپ، ارتباط با سخت‌افزار، توسعه‌ی بستر مورد نیاز برای انجام بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها برای انواع کنسول‌های بازی، ابزار‌های موبایل و همچنین کامپیوتر‌های دسکتاپ توسعه داد.

 پایتون (Python)

پایتون را نیز باید از جمله‌ی زبان‌ها برنامه‌نویسی خواند که می‌توان با استفاده از آن در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب، آنالیز داده‌ها، رابط کاربری، آمار و حل انواع مشکلات از جمله‌ی کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی است. اخیرا استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌عنوان یک ابزار کلیدی به منظور تحلیل داده‌های بزرگ در علوم و صنایع استفاده می‌شود.

سی (C)

شاید سی را بتوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی خواند که بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی کنونی نیز از آن منشعب شده‌اند. سی یک زبان برنامه نویسی پایه، سریع و قدرتمند است. در صورتی که می‌خواهید برای سیستم‌های توکار برنامه‌نویسی کنید یا برای کار با هسته‌ی انواع سیستم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید، پس بهترین گزینه زبان برنامه‌نویسی سی است و یادگیری این زبان می‌توان کمک شایانی به شما کند.

 اس کیو ال (SQL)

امروزه، داده‌ یکی از با ارزش‌ترین مفاهیم در دنیای فناوری و دنیای تجارت است. با استفاده از SQL و عبارات مورد استفاده در این زبان می‌توانید در بهترین حالت ممکن داده‌های خود را از پایگاه داده یافته یا موارد مورد نیاز را تغییر داده و ذخیره کنید.

روبی (Ruby)

در صورتی که ایده‌ای در ذهن دارید و می‌خواهید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیاده کنید، پس بهتر است از روبی استفاده کنید. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی روبی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آنچه را که در ذهن دارید، پیاده کنید. این زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری بسیار ساده و در عین حال بسیار قدرتمند است. در صورتی که کمی به جستجو بپردازید، شماری از اپلیکیشن‌های محبوب را مشاهده خواهید کرد که با استفاده از این اپلیکیشن توسعه یافته‌اند.

 آبجکتیو سی (Objective-C)

در صورتی که دوست دارید تا برای گوشی‌های هوشمند آیفون برنامه‌نویسی کنید و اپلیکیشن‌هایی را برای iOS توسعه دهید، تنها راه ممکن یادگیری آبجکتیو سی است که یکی از شاخه‌های زبان سی است. این زبان برنامه‌نویسی توسط کمپانی NeXT توسعه یافته و پس از بازگشت جابز به اپل و خرید کمپانی نکست، این زبان وارد چرخه‌ی اکوسیستم اپل شده است. هرچند اپل سال گذشته از زبان برنامه‌نویسی Swift پرده برداشت، اما همچنان باید آبجکتیو سی را به‌عنوان زبان اصلی اکوسیستم اپل خواند. در صورت در اختیار داشتن X-Code، بستر مورد نیاز برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS و Mac و یادگیری زبان برنامه‌نویسی Objectice-C تنها چند قدم تا اپ استور فاصله خواهید داشت.

 پرل (Perl)

پرل یک زبان مبهم، گیج‌کننده و در عین حال قدرتمند است که می‌توان از آن در کاربردهایی نظیر امنیت سایبری نیز استفاده کرد. این زبان برنامه‌نویسی همچنان به‌عنوان یک ابزار اصلی نزد هر متخصص IT به شمار می‌رود.

 دات نت (Net.)

همانطور که در توضیح سی شارپ عنوان کردیم، دات‌نت یک زبان برنامه‌نویسی نیست و در واقع یک پلتفرم است که اخیرا مایکروسافت قابلیت‌های جالب توجهی به آن اضافه کرده است. ردموندی‌ها دات‌نت را متن باز اعلام کردند و همچنین این امکان را فراهم آورده‌اند تا توسعه‌دهندگان بتوانند تنها با یادگیری دات‌نت برای تمام سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌ها اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را توسعه دهند.

ویژوال بیسیک (Visual ‌Basic)

یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی کلیدی مورد استفاده در پلتفرم دات‌نت که از آن می‌توان برای توسعه‌ی انواع اپلیکیشن‌های تجاری و نرم‌افزار‌هایی استفاده کرد که در کاربردهای نظیر اتوماسیون اداری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته این زبان برنامه‌نویسی آینده چندان روشنی ندارد و پیشنهاد می‌کنیم اگر مایل به برنامه‌نویسی تحت پلتفرم مایکروسافت را دارید، از سی‌شارپ استفاده کنید.

آر (R)

زبان برنامه‌نویسی آر را باید یکی از عوامل ایجاد تحول در داده‌های بزرگ خواند. در صورتی که با داده‌‌های بسیار بزرگ سر و کار دارید، پس باید به سراغ زبان آر بروید، چراکه این زبان تقریبا جدید و نوپا نظر بسیاری را در سال جدید به خود جلب خواهد کرد. قدرت بالای این زبان برنامه‌نویسی آن را به گزینه‌ی محبوب در زمینه‌های مختلف تبدیل کرده که از جمله‌ی آن می‌توان به علوم، تجارت، شبکه‌های اجتماعی و آنالیز آماری اشاره کرد.

سوئیفت (Swift)

سوئیفت زبان برنامه‌نویسی جدیدی است که اپل سال گذشته در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود معرفی کرد و هنوز یک ساله نشده است. اپل زبان برنامه‌نویسی جدید خود را در مقایسه با آبجکتیو سی بسیار ساده‌تر کرده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند به سادگی اپلکیشن‌های مورد نظر خود را برای پلتفرم‌هایی نظیر مک و iOS توسعه دهند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *